Thursday, December 3, 2015

:: PILIHAN ::

Assalamualaikum...

Mata maseh melawan. Kesan melayan secawan kopi pekat. Oh mata please aku mahu tidur, tapi kau enggan jugak untuk beralah. Mari sini kau wahai mataku. Kita dating sampai pagi. Melayan setiap abjad abjad di papan kekunci ini. *Perbetulkan posture duduk*


Pernah putus cinta?
Pernah rasa down?
Pernah di tipu, dikhianati?
Pernah dikecewakan?
Pernah rasa mahu menangis sahaja?
Pernah rasa tidak selera mahu makan?
Pernah rasa segala rasa yang kau rasa? Erk?

Maaf, soalan itu bertubi tubi diajukan. Aku pun pernah rasa itu. Bukan kau, dia dia dia, kamu kamu kamu seorang sahaja yang pernah rasa. So? Move on lah. Kenapa mahu penjarakan hati dan diri sendiri di tempat yang sama. Relax la. *Pandai lah kau bercakap sana. Hebat dalam menaip, tapi tindakan kau??*

Ya, aku bukanlah orang yang tepat untuk mengajar sesiapa saja untuk move on sebab aku bukan doktor cinta atau pakar motivasi. Jauh sekali....

Sejujurnya, kadang kita lupa yang kita ini ada pilihan dalam hidup, sehinggakan kita menjadi fokus kepada benda yang tiada berbanding apa yang ada. Fahamkan? Memang, takdir hidup kita sudah ditentukan, tapi kita maseh punya pilihan bagaimana untuk menjalani takdir hidup yang telah tertulis. Kau tahu hidup ini cuma ada hitam dan putih, tapi kau maseh mahu pilih warna lain. Kau tahu semua itu, tapi kadang terlupa (Tertembak diri sendiri). Jangan terlalu menoleh ke belakang sampai terlupa untuk go forward. Kau rindu orang itu, tapi itu bukanlah tiket untuk kau di rindui semula. Kau sayang orang itu, tapi itu bukan jaminan untuk kau di sayangi semula. Kau suka dengan orang itu, tapi janganlah kau berharap kau akan disuka jugak sebab tiada hukum dalam dunia ini, kau rindu, sayang dan suka orang tu, dia pun kena rindu, sayang dan suka kau jugak balik.

Ah, aku mahu lari. Lari dari semua ini.

Larilah sejauh manapun kau mahu. You can run and as fast and as far as you like. But, the truth is, wherever you run, there you are. Jangan pentingkan hati sendiri acah acah mahu lari jauh kalau maseh tidak mahu move on. Move on atau go forward is your choices.

Bila di hina sikit down. Bila di sakiti sikit, fikiran menjadi tidak tentu arah. Aduiii, kenapa lembik sangat ni. Ada banyak sebab untuk kau jadi kuat. Bila di uji, kau tidak boleh lari. Tapi kena kuat untuk terus melangkah. Hati hanya menjadi tidak keruan dan hilang arah apabila kita tidak menempatkan Allah di hati kita dan utamakan DIA. Allahu'. (Kadang, kehadiran seseorang akan buat kita lupa DIA. Allahu'.Kita cuma pentingkan hati sendiri. Mata masuk habuk)

Somehow, ada perkara orang yang tidak faham kita, tidak faham dengan situasi yang sedang kita lalui, dan tidak faham apa sebenarnya yang kita mahu buat. Betul. Orang sangat sangat susah mahu faham orang lain. Then, mulalah ada yang assume itu ini. Kita ini pula satu, bila dikondem sikit terus tiada semangat mahu melangkah. Teruslah ndak mahu move on dan kurung diri dalam bilik sorang sorang layan lagu jiwang sampai menangis sehingga banjir bilik. Hello, come on my self. come on guys. Kita ada impian sendiri ba. Kenapa begitu mudahnya mengalah pada kata kata manusia?

Sejujurnya, mengalah itu perlu, tapi tengok jugak keadaan. Latih hati jadi kuat. Allah tidak ciptakan ujian itu suka suka sahaja. Pasti bersebab.

Sudahlah. Jangan mengalah dengan emosi sendiri. Sekarang ini bukan masalah orang tidak suka dengan kau, tidak suka dengan kita. Bukan jugak masalah siapa yang menyakiti dan disakiti. Semuanya berbalik pada hati. Pilihan di tangan sendiri. Selagi kita percaya pada perancangan DIA, pilihan DIA, selagi itu kita kena kuat, kena melangkah, dan kena sabar. Tenanglah dalam perkataan, bersangka yang baik baik sahaja. Nanti, Allah akan baiki jalan hidup kita dengan lebih cantik dan indah.

 Sudah. Jom tidur. Esok kerja. Sebelum tidur maafkan semua orang. Berlapang dada dengan semua. Selamat Malam.







1 comment:

Beiby Yatie said...

join this site

http://bebyyellowshiteru.blogspot.my/2015/12/pencarian-blog-terkemas-2015.html